אכילה משמחת: איך לבשל בריא, מהיר וטעים גם במשך השבוע, קריאת בישול בEat Happy

קינואה עם ירקות Eat Happy

מליסה המסלי, בת לאם פיליפינית ואב אנגלי, החלה את דרכה קולינרית בטור משותף, אותו כתבה עם אחותה עבור ווג הבריטי. השתיים קידמו בישול טרי, פשוט וטעים עם נגיעות אתניות ונוכחות אינטנסיבית ברשתות החברתיות. אחרי שפרסמו ספר בישול ואף הפיקו תכנית טלוויזיה, פנתה כל אחת מהאחיות לדרכה ומליסה בחרה להתמיד בכיוון הבישול הביתי הבריא. הספר שלה, Eat Happy: 30-Minute Feelgood Food אינו מתיימר להציג תזונה מסוימת ואינו טבעוני או צמחוני. במקום זאת, המסלי מציעה מבחר מקיף של מתכונים קלים להכנה, מהירים—עד 30 דקות, שמתאפיינים באוכל קל לעיכול, בריא, טעים, צבעוני ושדורש כמה שפחות סירים ומחבתות. בקיצור, שילוב אידאלי לחיים המודרניים. לכאורה, מדובר בנוסחה מוכרת, (ועל ספר דומה כתבתי כבר כאן) ואולי אף נדושה, אבל עלעול קצר בספר מזמין מייד לקפוץ למטבח להתקין איזו מנה בריאה וקלילה. המסלי אמנם אינה מציעה חידושים קולינריים, אבל לגמרי מספקת את הסחורה כאשר הרעיונות לארוחת הערב השבועית או המנה שמביאים לבראנץ' עם חברים אוזלים. התמנות מזמינות ומעוצבות להפליא ובהחלט עושות חשק לבישול בריא ופוטוגני.

מה בספר: הספר מחולק לעשרה פרקים, לא פחות: בוקר ובראנץ', ארוחות בקערה, בשר, דגים, ירקות, סלטים, תוספות, נשנושים ומטבלים, מתוקים ומשקאות.

בתחילת כל פרק המסלי כותבת על תפיסת עולמה ביחס לחומר הגלם או לסוגי המנות שיפורטו בהמשך. לרוב היא גם משתפת בטיפים רלוונטיים, למשל איזו מנה יכולה להתאים לארוחה המשפחתית (סלמון ירקות במיסו, על מגש אחד), אילו תוספות הולכות נהדר עם המנות העיקריות בפרק אחר או באיזה קמח כדאי להשתמש לאפייה בריאה (ערמונים או שקדים טחונים).

Eat Happy אף מציע לקוראים במגוון טיפים בנוגע לעבודה נכונה וממוקדת במטבח. למשל, כפי שלמדה מאימה, המסלי מניחה שתי קערות לידה בזמן ההכנות לבישול, האחת משמשת כפח זבל מוקטן והשנייה קולטת לתוכה שאריות של ירקות, עלים, שן שום תועה, חצי לימון וכיו"ב. את השאריות האלו היא שומרת במקרר ומדי כמה ימים מאלתרת מהן או בעזרתן מנה מתאימה. ייאמר לזכותה שהיא לא רק מטיפה אלא גם מבצעת הלכה למעשה ובחלק מהמתכונים מוצעות אפשרויות לשימוש בשאריות קטנות: למשל חביתה שקולטת לתוכה פיסות של ירקות שונים, או מאפינס שאפשר לשלב בהם כל ירק יתום במקרר. במקומות אחרים היא מציעה אפשרויות לגיוונים או החלפת חומרים במה שיש בבית, הכל בנימה פרקטית, ידידותית וכזו שרק משכנעת אתכם לדלג למטבח ולהכין ארוחה מהירה ואיכותית.

חלק מהמתכונים מאוד בריטים במהותם, כמו מבחר של דייסות ותבשילים מבוססי קארי ,אבל בסך הכל Eat Happy מציע מגוון נחמד של מטבחים עם נטייה מובהקת למזרח הרחוק. תמצאו כאן מנות כמו קציצות דגים עם ג'ינג'ר ולמון גראס, מרק אטריות מלזי, עוף וירקות עם פסטו במחבת אחת (מנה שתנוסה אצלי בקרוב מאוד), קינואה עם לימון ובזיליקום או ספלי שוקולד מהירי הכנה. בסופו של דבר, מכלול המתכונים מאפשר בישול נעים, מהיר וכזה שמשאיר טעם טוב ותחושת שובע שאינה מכבידה על הגוף.

מומלץ להשראה וריענון שגרת בישול היומיומית שלכם.

 

קינואה סינית עם שמן שומשום שומי וחריף

חומרים:
1 כף שמן קוקוס
6 גבעולי בצל ירוק חתוכים, כולל החלק הלבן
1 כפית צ'ילי גרוס
3 שיני שום קצוצות
1 גזר חתוך לקוביות
200 גרם שעועית ירוקה קטומה ופרוסה
2 קישואים גדולים חתוכים לקוביות
1 פלפל אדום, נקי מגרעינים וחתוך לקוביות (אני ויתרתי)
2 כוסות קינואה מבושלת (אני השתמשתי בשילוב של לבנה ואדומה)
2 כפות סויה
מלח ופלפל שחור לתיבול
 
לרוטב:
*הכמות מזערית ואפשר בהחלט להכפיל, אם כי משתמשים רק בכפית או שתיים למנה
1 כף שמן קוקוס
2 שיני שום
1 כפית צ'ילי גרוס
 1 כף סויה
1 כף שמן שומשום
½ כפית תערובת חמשת התבלינים (אם אין אפשר לשלב תערובת של מעט ג'ינג'ר, ציפורן ופלפל סצ'ואן או רק אחד מהם)
 
אופן ההכנה:
  • במחבת גדולה ממיסים את שמן הקוקוס ומטגנים את החלקים הלבנים של הבצל, עם השום והצי'לי למשך כדקה, עד שהם מתרככים אך לא משחימים.
  • מוסיפים את הגזר והשעועית ומבשלים כדקה שתיים נוספות, מוסיפים את הקישואים והפלפל ומערבבים לדקה נוספת.
  • מוסיפים את הקינואה המבושלת, הסויה, מלח ופלפל ומגבירים את הלהבה. מבשלים שתיים שלוש דקות עד שהקינואה הופכת מעט פריכה בתחתית.
  • מעבירים לקערות הגשה ומוסיפים להן את הבצל הירוק.
  • מחזירים את המחבת לאש (אני בשלב זה ניגבתי אותה קלות משאריות), מוסיפים שמן קוקוס ואת השום לטיגון מהיר של כחצי דקה. מורידים מהאש ומוסיפים את הצ'ילי, שמן השומשום והתבלינים. מעבירים לקערית קטנה וכל אחד מוסיף מהרוטב לצלחת האישית בשולחן. הרוטב מצומצם אך חזק בטעמיו ומספיקה כפית קטנה שלו כדי להקפיץ את המנה.
    **ניתן להשתמש בשאריות של ירקות אחרים שיש לכם במקרר כתוספת או במקום אחד הירקות המוצעים במתכון.
     
מאפה אוכמניות בריא
 

מאפה אוכמניות לכל שעה של היום

את המאפה הזריז הזה אפשר להגיש כעוגה, לצד גלידה, יוגורט עם דבש או שמנת חמוצה. או, לחילופין, לאכול אותו כמאפה בוקר קליל לצד הקפה. המאפה יעבוד מצוין גם עם דובדבנים או פטל.
חומרים:
3 כפות שמן קוקוס
200 גרם שקדים טחונים
3 כפות מייפל
½  כפית סודה לשתייה
1 כפית מיץ לימון
קליפה מגוררת מ ½ לימון
1 כפית תמצית וניל
3 ביצים
300 גרם אוכמניות טריות
 
אופן ההכנה:
מחממים את התנור ל 180 מעלות. מרפדים תבנית אפייה של 20X20 בנייר אפייה. מוסיפים את שמן הקוקוס לתבנית ומכניסים לתנור למספר דקות עד שנמס. מוציאים ומניחים לשמן להתקרר מעט.
בקערה גדולה מערבבים את כל שאר החומרים חוץ מהביצים והאוכמניות. יוצרים גומה במרכז התערובת, מוסיפים את הביצים וטורפים אותן עם שאר החומרים. מוסיפים את השמן המומס ומערבבים היטב.
שופכים את התערובת לתבנית ומשבצים את האוכמניות בתוכה. דוחפים אותן מעט פנימה לתוך הבלילה. אופים כ18-20 דקות עד שהמאפה מתייצב ומזהיב מעט. מוציאים וחותכים לריבועים, אפשר להגיש חם או קר וגם להקפיא להמשך.

Share

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן