צמחוני גורמה: קריאת בישול ב- Flavour של יותם אוטולנגי

עטיפת Flavour של אוטולנגי

ירקות במרכז השולחן

לפני מספר חודשים הודיעה הבכורה על צמחונות פתאומית. לא היו סימנים מקדימים, שיחות או הכנה לאחראי המטבח (כלומר אני). אז כן, מדובר בצמחונות מקלה שכוללת דגים ופירות ים אבל עדיין מצריכה, במיוחד בגיל ההתבגרות, חשיבה מחודשת על תזונה מגוונת ומקיפה. בהתחלה שדרגתי מתכונים מוכרים, וקינואה עם עדשים (כלומר חלבון מושלם) הפכה לאורחת קבועה במטבח. בדיוק כשהתחלתי להשתעמם ולחפש קצת השראה קולינרית לכל העסק הזה של ירקות, קטניות וחלבון אחר מן הצומח, גיליתי שיותם אוטולנגי, שעל ספרו Simple כתבתי בהרחבה כאן, הוציא ספר חדש המוקדש לירקות. אוטולנגי וירקות הם סיפור אהבה ותיק והוא כבר ליהטט בהם גם בספריו הקודמים Plenty  ו- Plenty More.למעשה, כפי שהוא מתאר בהקדמה, אוטלונגי עבר תהליך מחשבתי על הטיפול, הבישול והצבת ירקות במרכז הצלחת: בספר הראשון הייתה התמקדות בירקות מסוימים והוענק להם מקום של כבוד, בספר הבא המיקוד היה על תהליכי הבישול ועכשיו הפוקוס הוא על הטעם שיש בירקות ואיך להעצים אותו בדרכים שונות.

חגיגת טעמים: איך מבשלים ירקות במקסימום יצירתיות

מה בספר:

את Flavour כתב אוטולנגי בעזרת איקסתה, העובדת עימו, שפית ממוצא ברזילאי-מקסיקני שתרמה טכניקות ותיבולים ספציפיים למנות השונות בספר. ההשפעה של מטבחים אלו ניכרת בהחלט במנעד הטעמים ובצבעוניות המאפיינת את המתכונים. Falvour  מחולק לשלושה שערים עיקריים:

תהליך ההכנה או הבישול: כאן מופיעים צלייה, השחמה, יישון, שכולל בעצם תהליכי החמצה והתססה, ו-Infusing החדרת טעם, נוזל או תבלין לירק או למנה.

התאמה למרכיבים אחרים: אילו סוגי טעמים עובדים יחד כאשר מבשלים עם ירקות. בפרק הזה מגדיר אוטולנגי את קטגוריות הטעם העיקריות כמתיקות, שומן, חמיצות וחריפות.

השער השלישי מתייחס לחומרים עצמם וספציפית לכאלו שנושאים עימם טעם מובחן: כאן נמצא פטריות לסוגיהן, את משפחת הבצלים, אגוזים וזרעים וגם התייחסות לסוכר דרך מיצויו מתוך פירות ואלכוהול.

בניגוד לSimple בו ממעט אוטולנגי בהסברים והקדמות, כאן כל שער כולל העמקה ופירוט במסורת ספרי הבישול של השנים האחרונות. כמו אצל סמין נוסראת ב-  Acid, Heat  Salt, Fat, גם אוטלנגי ואקסתה מרחיבים בדיונים על האפקט של חום בצליית ירקות, על הבחנה בין חריכה להשחמה, בין טעמים מרירים ומעושנים לכאלו שהם יותר קרמליים וארומטיים ומסבירים גם מה הירק המתאים לכל שיטת בישול. למשל, חציל יצלה היטב על אש גבוהה במנה מסקרנת כמו מרק חצילים חרוכים ועשבי תיבול, אבל ראש סלרי שמכבב אצל אוטולנגי בספר הזה, יושחם לאיטו בתנור ויוגש בעלי כרוב עם רוטב ברביקיו תמרים. כל שער נפתח כאן למעשה בדיון כמעט מדעי בנושא בו הוא עוסק. בתהליכים המתרחשים בטכניקת בישול מסוימת, בחיבור בין סוגי הטעמים ובתכונות של הירקות עצמם כשניגשים להרכיב איתם מנה. למשל, פטריות יהיו תמיד עשירות בטעם ויתנו למנה מורכבות, ולכן הוא מציע להכין איתן לזניית פטריות, מנה עמוקה ומרובת שכבות. גם כאן יהיו הבדלים משמעותיים בין שיטאקי, לפורטבלו ,לפטריות שמיפניון פשוטות יותר. כל אחת מהן תפיק אפשרויות שונות של טעמים ומרקמים.

גם בדיון על תבלינים וחיבורי טעמים, אוטלונגי מסביר באריכות על ההבדלים בין שמנים שונים בטעם אבל גם באופן השימוש והבישול איתם. לתחושת קריספיות תמיד יתאימו שמנים בעלי טעם מינורי כמו שמן חמניות, בעוד להעשרת פולנטה נחפש את העושר החמאתי או את החריפות של שמן הזית. בצורה דומה הוא מרחיב גם בקטגוריות של חמיצות, חריפות ומתיקות שבעיניו כמעט תמיד חייבת "להשבר" בעזרת טעם מנוגד, למשל, במתכון לבטטות (המתוקות ביסודן) שאותן הוא מחבר עם ליים והל. בסוף הספר יש גם כמה אופציות מתוקות מקוריות במיוחד, כמו סורבה של לימון היבסקוס שמכינים עם תמציות תה או קרפים של בננות צלויות עם קרם רום.

כאמור, ההסברים מפורטים ולעיתים אפילו מדעיים משהו אם כי לא חייבים להתעמק בהם ואפשר בהחלט לדלג מייד למתכונים. אלו עתירי מרכיבים כמו תמיד אצל אוטולנגי, כאשר חלק מהם אקזוטיים או קשים יותר להשגה ומיועדים באופו כללי לבשלנים מנוסים יותר. עם זאת, מה שנפלא בעיון בספר כזה, היא ההשראה שהוא מספק—להוציא את המיטב והמורכב ממנות של ירקות. במקרה של אוטולנגי אפשר בהחלט לאמץ כאן גם טיפים מעשיים לשילובי טעמים או הצעות הגשה ומשם לתת לדמיון הביתי לפרוח.

יצירתיות, השראה וטוויסטים קטנים: מה הופך את אוטולנגי לקוסם ירקות

בסוף הספר כולל אוטלנגי גם מבחר של רטבים ומשחות להכנה מוקדמת, בנספח אותו הוא מכנה "פצצות טעם", כאלו שישדרגו מנות ויעמיקו את טעמן. כאן הוא בעצם מרכז שמנים ומשחות שונות, שמופיעים לאורך הספר, לתוכן עניינים אחד. פה אפשר למצוא תרכובות כמו סלסת צ'ילי חרוך, מיונז עלי קארי או צ'אטני של כוסברה. מייד לאחר מכן הוא גם מספק חלוקה מעשית להפליא של מתכוני הספר על פי מידת ההשקעה, כולל הבחנה חשובה בין מתכונים שמצריכים רק סיר או מחבת אחד, לכל השאר.  בנוסף אפשר למצוא רעיונות לשילוב בין המתכונים השונים כדי להרכיב ארוחות מסוגים שונים: סעודה קייצית בחוץ, ארוחה מקסיקנית או בראנץ' לחברים.

אז מה הופך כאן את בישול הירקות לגורמה קולינרי? בכל מנה משתמש אוטולניגי לא רק במגוון מרכיבים ותבלינים אלא יוצר שכבות של טעם דרך, כאמור, הירקות עצמם, דרך רטבים, ודרך צילחות של שכבות המעניק עומק וגיוון בכל ביס. דוגמה מצוינת לכך היא המתכון שלו בספר לגראטן תפוחי אדמה עם ליים, קרם קוקוס וקישוטים קריספיים של בצל ירוק, ג'ינגר, שום וצ'ילי אותם הוא קולה בשמן רותח לפני ההגשה. אפשר ממש לדמיין את עושר הטעמים בפה בכל ביס שמאגד בתוכו שומן, חמיצות, מתיקות , חריפות ופריכות—התחלתם כבר לפתח רעב?

אז אילו ירקות שדרגתי בעזרתו של אוטולנגי?

גלילות חצילים בדאל עדשים של אוטלנגי
 

גלילות חצילים בדאל עדשים וקארי

 
חומרים:
3 חצילים גדולים חתוכים לאורך לפרוסות דקות של ½ ס"מ
2 כפות שמן זית
220 גרם פאניר (גבינה הודית) או טופו במרקם יציב מגורר גס.
*אני השתמשתי כאן בפטה
2 ליים
45 גרם מנגו מוחמץ חריף (אני לא השתמשתי)
מעט כוסברה קצוצה
100 גרם עלי תרד גדולים
מלח ופלפל
 
לדאל עדשים:
3 כפות שמן זית
5 בצלי שאלוט קצוצים
45 גרם ג'ינג'ר קצוץ
2 פלפלי צ'ילי אדום
30 עלי קארי טריים (אם מוצאים)
1 כפית זרעי חרדל שחור
1 כפית כמון טחון
½ כפית כורכום
2 כפיות קארי
2 כפיות רסק עגבניות
100 גרם עדשים כתומות
1 פחית של 400 מ"ל קרם קוקוס
 
אופן ההכנה:
מחממים תנור ל220 מעלות
בקערה גדולה מערבבים את פרוסות החצילים עם שמן הזית, ¾ כפית מלח ופלפל שחור גרוס. פורסים את החצילים על תבניות תנור מרופדות בנייר אפייה ואופים אותם כ25 דקות. באמצע האפייה הופכים את החצילים. מוציאים מהתנור ומניחים להם להתקרר.
מחממים 2 כפות שמן זית במחבת עם שוליים גבוהים או סיר. מקפיצים את בצלי השאלוט כשמונה דקות עד להשחמה. מוסיפים את הג'ינג'ר, חצי מכמות הצ'ילי וחצי מעלי הקארי (אם משתמשים), מטגנים כשתי דקות ומוסיפים את התבלינים, את רסק העגבניות ואת העדשים. מערבבים כדקה ומוסיפים את קרם הקוקוס, 600 מ"ל מים ו3/4 כפית מלח. מרתיחים, מנמיכים את האש ומבשלים כעשרים דקות, תוך כדי ערבוב מדי פעם, עד שהעדשים מתבשלות והרוטב מסמיך. מעבירים לתבנית אפייה של 28X18.
בקערה קטנה מערבבים את הפאניר או הטופו עם קליפת ליים מגוררת, כף מיץ ליים, כוסברה קצוצה ומעט מלח.
לחצילים: מניחים עלה תרד גדול על כל חציל, עליו מניחים כפית מתערובת הגבינה, מגלגלים את החציל מהצד הדק לתחתי העבה יותר ומניחים כשצד ה"תפר" כלפי מטה בתוך תבשיל העדשים. חוזרים על הפעולה עם שאר החצילים ומהדקים אותם מעט פנימה לתוך הרוטב. אופים בתנור 15-20 דקות.
לקישוט מחממים את כף השמן שנותרה במחבת קטן ומקפיצים את שאר הצ'ילי ועלי קארי ומפזרים מעל התבשיל לפני ההגשה.
 
תפוחי אדמה עם צ'אט מסאלה של אוטולנגי

תפוחי אדמה עם צ'אט מסאלה, צ'אטני כוסברה, יוגורט ותמרינדי

חומרים:
750 גרם תפוחי אדמה בייבי, חתוכים לפרוסות לאורך
2 כפות שמן זית
1 כפית צ'אט מסאלה (תבלין הודי שניתן להשיג בחנויות מתמחות, לי לא היה והשתמשתי בגראם מסאלה שהטעם שלו שונה)
½ כפית כורכום
250 גרם יוגורט יווני
½ בצל סגול חתוך לעיגולים דקיקים
1 פלפל צ'ילי ירוק חתוך לעיגולים
½ 1 כפיות זרעי כוסברה קלויים
½ 1 גרעיני קצח קלויים
מלח
 
לצ'אטני כוסברה
30 גר כוסברה
1 פלפל צ'ילי ירוק חתוך גס
1 כף מיץ ליים
60 מ"ל שמן זית
 
לרוטב תמרינדי
½ 1 כפות משחת תמרינדי
½ 1 כפיות סוכר
¼ כפית צ'אט מסאלה
 
אופן ההכנה:
מחממים תנור ל220 מעלות
מניחים את תפוחי האדמה בסיר עם מים קרים שיכסו אותם בגובה של כ4 ס"מ ו2 כפיות מלח. מבשלים על אש בינונית וביאים להרתחה, מנמיכים את האש ומבשלים כ6 דקות עד שתפוחי האדמה כמעט מבושלים לגמרי אבל עדיין לא מתפרקים. מסננים, ומערבבים בקערה עם הצ'אט מסאלה, כורכום, 1/3 כפית מלח ומעט פלפל שחור. מפזרים על גבי תבנית מצופה בנייר אפייה ואופים בתנור כ35 דקות עד שתפוחי האדמה שחומים-זהובים.
בינתיים מכינים את הצ'אטני: שמים את כל החומרים בקערה הקטנה של מעבד המזון וטוחנים למשחה.
מכינים את רוטב התמרינדי: טורפים יחד על כל החומרים בקערה קטנה.
להגשה: מורחים את היוגורט על גבי צלחת הגשה גדולה. מפזרים מעליון את הצ'אטני ומערבבים קלות ליצירת פסי צבע. מטפטפים חצי מהרוטב של התמרינדי ומניחים על המצע את תפוחי האדמה והבצל. מפזרים מעליהם את פלפל הצ'ילי הירוק ומזרזפים את שאר רוטב התמרינדי.

 

 

 

Share

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן