מה לבשל היום? נחמות קטנות ביומיום הסוער, קריאת בישול ב-I DREAM OF DINNER

כריכת הספר i dream of dinner

בישול יומיומי כעוגן של שפיות

בסוף הספר, בעל השם המשכנע להפליא I Dream of Dinner (So you don’t Have to), אני חולמת על ארוחת ערב (כדי שאתם לא תצטרכו), מופיע מקרא מתכונים לא שגרתי. אלי סלייגל, המחברת, מחלקת את 150 המתכונים שבספר לקטגוריות של חשקים ומצבי רוח כגון: ״מקסימום שני כלים מלוכלכים״, ״ארוחה ליום מחלה״, ״ניקוי מגירת הירקות״, ״כשאין מוצרים טריים בבית״ ועוד. באופן לא מפתיע, לא גיליתי בו מתכונים לצער, מלחמה, ייאוש ובלבול. בכל זאת, כמה מתכונים מהספר הזה יתאימו בדיוק לתחושת פיזור הנפש ואובדן התמימות של החודשים האחרונים. לאכול עדיין צריך וכך הסיזיפיות, המשמחת לעיתים, של הכנת ארוחה חדשה בכל יום, מספקת גם אפשריות של תקווה, של שגרה, של נחמות קטנות—ממש קטנות—בתוך הכאוס הכללי.

הספר של סלייגל, מתכונאית מוכשרת שכותבת את המתכונים האהובים והפופולריים ביותר במדור הבישול של הניו יורק טיימס ובמקומות נוספים (וושינגטון פוסט, מרתה סיוטארט ועוד), נועד בעצם לפתור את כאב הראש הקבוע של ״מה נכין היום? אצל האמריקאים מדובר בארוחת הערב, כארוחה המרכזית של היום, בישראל בדרך כלל מדובר בארוחת הצהריים אם כי הספר מציע מגוון מתכונים שיתאימו לשני סוגי הארוחות.

מה בספר?

תוכן העניינים מגוון במיוחד ומחולק לפרקים על פי חומרי גלם: ביצים, קטניות, פסטה, דגנים, ירקות, עוף, בשר ודגים ופירות ים (שהיא מכנה יצורי ים). כל פרק כזה מחולק בתוכו לאופני הבישול השונים: טיגון, צלייה, אפייה, אבל גם אפשרויות כמו: רוטב מבוסס שמן זית או חמאה, או ״מתחילים עם שאריות״. סלייגל משחקת עם הקטגוריות שלה והרבה מהמתכונים מציעים גם גרסאות חדשניות למאכלים מוכרים. כך למשל, אפשר למצוא כאן מתכונים מעניינים לאומלט קוריאני, טאבולה של כרוב וגרגירי חומוס או פסטה עם טחינה ועשבי תיבול.

סלייגל מגדירה את ארגון הספר כמשחק טטריס שעל פיו ניתן לבנות את המתכון המדויק שמתאים לי כרגע. הכלל המנחה אותה הוא יחס הגיוני של מאמץ לתוצאה, כאשר היא מכוונת למקסימום 10 חומרים במתכון ומקסימום 45 דקות של השקעה. לא לדאוג, רוב המתכונים מציגים אפשרויות מצומצמות בהרבה.

למתכונים עצמם לא נלווים טקסטים או סיפורים אישיים אבל כל פרק מכיל הקדמה מפורטת ומעניינת וגם לא מעט טיפים קטנים לשיפור איכות הבישול. למשל, רעיון נחמד שאימצתי מייד: כשמכינים מתכון כלשהו, שמים כמות קטנה בצלוחית וטועמים, אם הטעם עדיין לא מוצלח מתחילים להוסיף איזונים של חמוץ, מתוק, חריף, מליחות או מה שחסר וטעמים שוב ושוב עד שמרוצים. לאחר מכן אפשר לשפר את התבשיל הכללי בהתאם.

בספר אין קינוחים או חלוקה למנות לפי סדר ההגשה, אבל ניתן למצוא בו מרקים וסלטים בשפע, וגם רשימה מפורטת ומומלצת למזווה מגוון שעומד בבסיס חלק גדול מהמתכונים. הנקודה היחידה שבכל זאת הפריעה לי היא הבחירה שלה שלא לציין את רשימת החומרים בנפרד, אלא כחלק מהמתכון, מה שמקשה קצת על ההתארגנות מראש.

אלי סלייגל מזמינה אותנו להתארח במטבח שלה, חולמת על אוכל ומתכונים, ומפנה לנו זמן ומקום לחלום על מציאות טובה ומיטיבה יותר.

אז מה בישלתי מהמטבח המעשי של סלייגל?

סלט שרימפס כורכום
 

שרימפס בכורכום על מצע אבוקדו ואשכולית

מעין סלט פתוח, קליל ומדויק
 
חומרים:
450 גרם שרימפס לא מבושלים (אני הפשרתי קפואים), אפשר להחליף בנתחי דג עסיסי כמו לוקוס או בטופו
2 כפות שמן זית
1 כפית מלח
1 כפית כורכום
2 מלפפונים
1 אשכולית דם
1 פלפל צ׳ילי טרי
1 אבוקדו
ליים או לימון
 
אופן ההכנה:
  • מנגבים את השרימפס עם נייר מגבת ומפזרים עליהם מלח וכורכום
  • פורסים את המלפפונים לפרוסות דקות או חצאי סהר
  • מפלטים את פלחי האשכולית (חותכים את הבסיס והחלק העליון, חותכים בסכין חדה את הקליפה עם כמה שיותר מהקליפה הלבנה ומחלצים בעדינות את הפלחים מהקרום הדק שעוטף אותם)
  • מסדרים את המלפפונים והאשכולית על צלחת גדולה שטוחה ומוסיפים מעט מלח
  • חותכים את הצ'ילי לשניים
  • במחבת מחממים את שמן הזית, מוסיפים את הצ׳ילי עם החלק הפתוח כלפי מטה ואת השרימפס, לא מערבבים ומניחים להם להיחרך מעט ורק אז הופכים. בערך 2-3 דקות מכל צד
  • מניחים את השרימפס על האשכולית והמלפפון, קוצצים את הצ׳ילי ומפזרים מעל
  • חותכים את האבוקדו לחתיכות גסות ומוסיפים לצלחת
  • מתבלים בליים או לימון, מעט שמן זית ומלח ים
פסטה פוטנסקה
 

פסטה פוטנסקה

פסטה עשירה וכייפית עם טעמים עמוקים, שמבשלים בסיר אחד
 
חומרים:
6 שיני שום
1/3 כוס שמן זית
2 פילטים של אנשובי
6 כפות רסק עגבניות
½ כוס זיתי קלמטה קצוצים
3 כפות צלפים
¼ כפית צ׳ילי גרוס (אני שמתי יותר)
½ כפית מלח
4 כוסות מים
250 גרם פסטה קצרה
4 כוסות תרד או קייל איטלקי
 
אופן ההכנה:
  • פורסים את השום לפרוסות דקות
  • במחבת או בסיר נמוך מחממים 1/3 כוס שמן זית, אנשובי ושום על אש בינונית ומועכים את האנשובי לתוך השמן, 3-4 דקות או עד שהשום מתחיל לשנות גוון לחום
  • מוסיפים את הזיתים, הצלפים, רסק העגבניות והתבלינים ומערבבים היטב עד שהרסק מתחיל להתכהות, כ3-4 דקות
  • מוסיפים את המים ומרתיחים
  • מוסיפים את הפסטה והתרד ומנמיכים את האש לבינונית, מבשלים בין 10 דקות לרבע שעה, או עד שהפסטה מוכנה ומערבבים מדי פעם כדי שהפסטה לא תדבק

Share

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן