איך לקרוא יותר ולהחזיר את חדוות הקריאה לחיים: טיפים והמלצות לשיפור חיי הקריאה (חלק א')

books with clock (1 of 1)

כשאני מספרת לאנשים על העבודה שלי כסוכנת ספרותית, בסוכנות המייצגת סופרים ישראלים בחו"ל וכבלוגרית המתמקדת בספרים ואוכל, כמעט תמיד אני מקבלת מבטי קנאה (או שטנה), אנחה עמוקה ותגובה בנוסח "איזה כיף לך שאת קוראת ספרים כל היום!". אז כן, אני הראשונה להסכים עם הקביעה, גם אם התיאור של קוראת כל היום הוא לא מדויק. באופן לא מפתיע, סקרים בארה"ב מראים שוב ושוב שאנשים מפנטזים, בין השאר, גם על קריאה והתמסרות אליה. אחת מההבטחות הפופולריות ביותר בתחילת כל שנה אזרחית, קצת אחרי הירידה במשקל ועלייה באימונים, היא תמיד לקרוא יותר ספרים. אז לכבוד הבלוגלדת שנתיים של מטבח קריאה חשבתי לשתף אתכן בכל הדרכים, טיפים ועצות יצירתיות שאני נעזרת בהם כדי לקרוא המון ספרים מעולים, כל הזמן, ואפילו להנות מהדרך. מסתבר שיש לי די הרבה מה לומר בנושא, אז חילקתי את הפוסט לשניים וכולם מוזמנים ומוזמנות, יותר מתמיד, לקרוא ולקרוא עוד קצת על כל האפשרויות לטיפוח חיי קריאה מענגים ומשמחים במיוחד.

מתי: איך למצוא זמן לקרוא

כשאני שואלת אנשים למה בעצם אתם לא קוראים, נראה שהתשובה הנפוצה ביותר היא חוסר בזמן. "אין לי זמן", "הלוואי והיה לי זמן", "אם אני מתחילה לקרוא אני נרדמת אחרי עמוד" (מה רע?), "אין לי כוח להתרכז בסוף היום" וסיבות דומות. יש לכם תירוצים מקוריים יותר? שתפו אותי פה בתגובות לבלוג.

בכל מקרה, אני מציעה לחשוב על האקסיומה הזאת מחדש. יש לכם זמן לקרוא, יכול להיות שהוא קצר במיוחד, יכול להיות שהוא תמיד בין לבין דברים אחרים, אבל הוא קיים ואם תחליטו שקריאה עוברת למקום מכובד בסדר העדיפויות שלכן הזמן יתגמש ויופיע. אז הנה כמה אפשרויות שלא חשבתן עליהן למציאת זמן לקריאה.

זמן בין לבין/זמן מת/זמן בהמתנה: אתם מכירים את הרגעים האינסופיים האלו, בהמתנה לרופאה, במוסך, כשיש הפסקת חשמל ארוכה במיוחד—כל אלו הם רגעים מושלמים לקריאה וכן, אפשר לקרוא עמוד או שניים לא יותר מכך. שני עמודים ביום מתגבשים לכלל חמישים ומשהו מתוך רומן של 250 עמודים בחודש, או שניים שלושה סיפורים קצרים או ספר שירה. לורה ואנדרקאם שכותבת על ניהול זמן, טוענת שכך קראה את מלחמה ושלום ושהוא למעשה ספר נגיש להפליא עם פרקים קצרים במיוחד. היא עשתה חישוב שבקריאת 60 עמודים ביום היא תסיים את הספר ב25 ימים. כמו שהיא כותבת, עשרים וחמשת הימים האלו יחלפו בכל מקרה אבל בסופם היא יכולה להיות אחרי קריאת מלחמה ושלום, לא פחות. בסופו של דבר היא קראה את הספר בפחות זמן משום שלא יכלה להפסיק…

זמן חליפי: במקום בדיקה שלישית של הפיד באינסטגרם או הקבוצה בפייסבוק, מחיקת אימיליים, משחק סוליטייר, או כל מה שאתן עושות בזמן בהייה במסך הקטן, נסו לקרוא עמוד או שניים או חמישה. אני לא מציעה להיות קדושות יותר ממארי קונדו ולהפטר לגמרי מהרשתות החברתיות, אלא רק להחליף סיבוב אחד כזה בקריאה—רצוי אחרי לפחות פעמיים שכבר ריפרשתן את אותו התוכן.

זמן בהפתעה: הרעיון כאן הוא למצוא זמן שלא חשבתם עליו כזמן קריאה רשמי, כלומר להקדיש זמן לא קונבנציונאלי לקריאה. הזמן הזה יכול להיות, נניח, בזמן הפסקת הצהריים שלכם או מוקדם בבוקר לפני היציאה מהמיטה או החביב עליי במיוחד, בשבתות בבוקר כשאין סידורים, דדליינים ושיחות תובעניות,  פשוט להישאר במיטה ולקרוא כמה שמתחשק לי.

זמן קבוע מראש: אפשר גם להגדיר זמן בצורה מוחשית יותר.

*שימוש בטיימר—לאלו הזקוקים לדרבון חיצוני, שימו טיימר לעשר דקות וקראו כמה שתקראו, כל אחת יכולה למצוא עשר דקות לקריאה ביום [רמז: תבדקו כמה זמן ביליתן היום בטלפון].

*הרגל קבוע—קריאה לפני השינה, האזנה לספרי אודיו בנהיגה או בבישול או תוך כדי הספורט, קריאה שקטה לצד הילדים שמתרגלים קריאה עצמאית, קריאה עם הקפה השני של הבוקר, בדקו איפה אפשר להכניס קריאה לתוך היומיום הנוכחי בצורה קבועה, לצד הרגל שכבר קיים, וכך תטמיעו אותה בקלות רבה יותר.

אז מה קוראים כשהזמן קצר במיוחד? הנה כמה המלצות (לחצו על שם הספר כדי להגיע לתיאורו):

📚קבצי סיפורים או נובלות:

חוף הים של ירושלים/ עידו גפן, שנת השועל/רות עפרוני, בריכה עירונית/ אדוה בולה, חברה/ תהילה חכימי.

📚רומנים קצרים ומרתקים:

בשולי הנוחות/ סייקה מורטה, אחותי הרוצחת הסדרתית/ אוינקן ברייתוויט.

📚ספרי מתח מחוץ לקופסה:

 תיק איה/ נילי אסיא,  מתכונים לאהבה ולרצח/ סאלי אנדרו (לא קצר, אבל קריא להפליא ועם מתכונים!) , ולא נותר אף אחד/ אגתה קריסטי.

📚שירה עכשווית:

 הבוקר בא תמיד / שִׁיבָּטָה טוֹיוֹ משוררת יפנית שפרסמה את ספרה הראשון בגיל 98 או השירים הבועטים של עדי קיסר בשחור על גבי שחור.

מה: איך למצוא מה לקרוא

אוקי, פיניתי את הזמן, סגרתי את הטלפון והחלטתי לשלב קריאה בהאזנה תוך כדי הליכה–עכשיו מה לקרוא ואיך למצוא ספרים חדשים שישמחו אותי?

*ההמלצה הכמעט ברורה מאליה היא לחשוב על ספרים שאהבתן בעבר—כאלו שקראתן בשקיקה, שעושים לכן מצב רוח טוב או שאתן עדיין חושבות עליהם. כתבו לכם כחמישה עד עשרה כותרים ותתחילו לחפש ספרים דומים. כאלו שנכתבו על ידי אותו סופר, כאלו בז'אנר דומה, כאלו שכתוב על הכריכה שלהם "אם אהבתם את סטיבן קינג הספר הזה בשבילכם." הבנתן את הרעיון.

*מועדונים או קבוצות קריאההגרסה המתקדמת יותר היא להצטרף למועדון קריאה, וירטואלי או פיזי באזורכן. דורית תמיר הקימה לפני עשר שנים יוזמה של מועדוני קוראות שמשגשגים בכל הארץ, ואם אין כזה באזורך את מוזמנת ליזום אחד. במקביל, ישנן אינספור קבוצות קריאה אונליין, בעיקר בפייסבוק, מספרים? (הנפלאה!)  ומועדון הספר הטוב של הכורסא שפתוחות למנעד גדול של קוראים, ועד לקבוצות נישתיות שמתמקדות בתחום מסוים כמו מדע בדיוני.

הרווח במועדוני הקריאה הוא משולש: תכירו ותקראו המלצות על המון ספרים חדשים, תזכו לשיחות מרתקות עם קוראות וקוראים מלאי תשוקה וגם תקראו מחוץ לתחום הנוחות שלכן. למשל, במועדון הקריאה הפיזי שאליו אני שייכת, קראתי את חוט של כסף שלא הייתי מגיעה אליו באופן עצמאי. במועדון וירטואלי השתתפתי במשחק זוגות בו התבקשנו להמליץ אחד לשנייה על ספרים בז'אנר שאנחנו בדרך כלל לא קוראים. כך זכיתי לקרוא מדע בדיוני קליל למתחילות והופתעתי מעד כמה נהניתי ממנו.

*גלו מחדש את הספרייה בבית או את הספרייה הציבורית.

אם אתן כמוני, יש לכן כבר לא מעט ספרים בבית שרכשתן בעבר, התכוונתן לקרוא, קיבלתן המלצה על—יש סיבה שהספרים האלו שם, בקרו אותם ואולי תתגלה איזו פנינה נשכחת שתעורר את בלוטות הסקרנות.

ביקור בספרייה הציבורית הקרובה אליכם, יפתח בפניכם לא רק אינספור אופציות לקריאה, אלא לרוב גם המלצות מעולות ורלוונטיות של הספרנים והספרניות שיקשיבו למה שאתם מחפשים וישמחו לעזור בהכוונה.

 

עגלת ספרים סטרנד

למתקדמים, ולדור הצעיר במיוחד—ישנם ערוצים שלמים ביוטיוב וטיק טוק שמוקדשים לדיונים סוערים על ספרים. בדרך כלל המיקוד יהיה יותר על ספרי נוער ופנטזיה אבל אפשר לגלות כאן עולמות תוכן מעניינים, המלצות חדשות והרבה בדיחות וסיפורים אישיים. למשל, המלצות על ספרות יפנית וגם קלאסיקות אצל The Artisan Geek או קומדיות וספרי פנטזיה אצל הבוקטיוברית הפופולרית קריסטין. בגזרת הצעירים חסרי המנוח והקשב אפשר למצוא את אבי שממליצה על ספרים מז'אנרים מגוונים בטיק טוק, או סרטונים עם ציטוטים, המלצות והמון מדפי ספרים פוטוגניים אצל ג'סיקה כאן.

**ועוד טיפ קטן, שנראה כמעט סותר לעצות הקריאה, אבל עבורי ועבור לא מעט אנשים אחרים הוא עובד מצוין והוא קריאה במקביל. כדי לא להשתעמם, ולהצליח לקרוא לפי חשקים וטיימינג, קוראים כמה ספרים באותו זמן. בדרך כלל אני מעדיפה ז'אנרים שונים, נניח רומן וספר עיון אבל אפשר גם לגוון בשפות או אפילו בפורמטים. למשל כשקוראים ספר אחד ומאזינים לאחר, החווייה שונה והריכוז, מניסיוני, נותר על כנו.

בשבוע הבא, חלקו השני של הפוסט יעסוק בכל הדרכים לקרוא ספרים לאורך כל שעות היום.

אז לסיום חלקו הראשון של פוסט הטיפים, הנה המלצה לכמה ספרים שלא הייתי בוחרת בכוחות עצמי וששימחו אותי עד מאוד (לחצו על שם הספר כדי להגיע לתיאורו):

ארטמיס/ אנדי וויר

צבע החלב/ נל ליישן

חוט של כסף/ נעמי נוביק          

רסיסים של כבודלויס מקמאסטר בוז'ולד

הטירה היא שלי/ דודי סמית

Share

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print

14 תגובות

  1. שולי

    אני מרגישה שגם מנהלת מועדון קריאה זקוקה לטיפים כמו אלה שהבאת כי מדי פעם יש נטיה לשכוח שאפשר למצוא פה ושם זמן לקרוא.
    מתה על הבלוג שלך 🙂
    ותוהה לגבי ארטמיס ורסיסים של כבוד (את השאר משום מה אני מכירה ). רשמתי לפני.

    • הדר

      כולנו:) וכל כך הרבה קריאה משובחת נוספה לי בזכותך! ארטמיס ורסיסים של כבוד קלילם וזורמים, האחרון ממש בכיוון רומנטי (אבל עם חלליות:)

  2. שלי

    פוסט מרתק. גם לקוראות ותיקות יש עונג ב"לגנוב" 10 דק' קריאה עם טיימר לפני איסוף הילדים מהגן (זאת אני, מודה)

  3. אסנת

    הטיפ שהכי עובד: לצאת מהרשתות החברתיות!

  4. סנדי

    הדר אני יכולה להבין את הקנאים 😋, את מצליחה לעלות את מדד האושר . אפשר למצוא כיוון ברוחני מנטאלי רגשי גופני וכלכלי . אהבתי שחילקת תפעולות ספציפיות כדי שנוכל לנקוט פעולה ולבחור בדרך שהכי מתאימה לסגנון שלי . את פשוט אלופה‼️מיוחדת ❣️

    • הדר

      תודה סנדי! את מיוחדת בעצמך ואיזה כיף שהתחברת ומצאת את הכיוונים שמתאימים עבורך❤️

  5. אופיר עוז

    פוסט נהדר. תודה!
    רוב הספרים שאני "קורא" מקריאים לי קריינים נפלאים באייקאסט. בזמן שאני בדרכים גמעתי לא מעט ספרים וזו אופציה נהדרת (חשוב למצוא קריין טוב). מעבר לזה אני קורא במקביל שני ספרים אבל ממש לאט…

    • הדר

      ספרים מוקלטים הם פתרון נהדר וההמלצה על ספרי אודיו, וכל האפשרויות שהם פותחים, זוכה לכבוד בפני עצמה בחלק השני של הפוסט שיתפרסם בשבוע הבא:)

  6. רות כהן

    מבקשת להצטרף לקבוצה. תודה.

  7. רגינה

    המלצות מצוינות. שבית את לבי כשהמלצת על "הטירה היא שלי"…

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן