איך לקרוא יותר בכל זמן ובכל מקום: טיפים והמלצות לשיפור חיי הקריאה (חלק ב')

reading vibes

בחלק א' של פוסט הטיפים כתבתי בהרחבה כיצד למצוא זמן לקרוא והיכן לחפש רעיונות משמחים במיוחד לקריאה. בחלק ב' נדבר קצת על כל האמצעים לקרוא, וגם איך לדרבן את עצמנו לקרוא:) 

הטלפון שלנו ומכשירים נוספים מציבים בפנינו אינספור הזדמנויות לקרוא וצריך רק לדעת להטמיע אותן לתוך חיי היום יום. כמו שכבר כתבתי בפוסט הקודם, מספיק להחליף את אחד מהשיטוטים חסרי התכלית שלנו ברשתות החברתיות בקריאה קצרה שבסופו של דבר מצטברת  לכדי פרק או ספר שלם.  היום אעבור בקצרה על כל אפשרויות הקריאה הקיימות עבורנו מעבר לספר הפיזי, ואני מזמינה אתכן להתנסות בצורת הקריאה המועדפת עליכן וגם לשחק ולשלב בין האופציות.

איך: כל הדרכים לקריאה בכל רגע ביום

למרבה השמחה היום יש באפשרותינו לבחור פורמטים שונים לקריאה: אפשר לקרוא ספר מודפס ישן, טוב ובטוח, אפשר לקרוא ספרים דיגיטליים בעברית, באנגלית או בכל שפה אחרת שאתן נהנות לקרוא בה, אפשר להאזין לספרי שמע (אודיו) ובהם ספרי קריאה, עיון ואפילו בישול (עדיין לא ניסיתי). אפשר לקרוא בטלפון או בטאבלט באפליקציות של ספרים בהמשכים כדוגמת Serial Reader שבה תוכלו לקרוא קלאסיקות חינמיות כמו הרוזן ממונטה קריסטו, או לקרוא אונליין באתר של פרוייקט בן יהודההכולל אוצרות של ספרות העברית, שם גיליתי לאחרונה את פרשת גביאל תירוש של יצחק שלו, אותו רציתי לקרוא מזמן.

החשיבות של הפורמטים היא לא רק בזמינות ובמבחר—אין כאן מטרה להעמיס או לבלבל אלא להתאים את הפורמט לזמן, מצב הקריאה שלכן או אפילו לפעמים לז׳אנר. למשל, אני מאזינה למעט מאוד ספרי עיון כספרי שמע, אבל בהחלט בונה רשימה נאה של קלאסיקות ספרותיות שכנראה הייתי מתייגעת לקרוא על הדף. כך צלחתי בהנאה מרובה את מידלמארץ׳ של ג׳ורג׳ אליוט (35 שעות!) שעתיר במילים לא מוכרות, מושגים היישר מתוך המאה ה19 ושעות של תיאורי העיירה הקרתנית על שלל ריכוליה וענייניה. אלא שכשג׳ולייט סטיבנסון מקריאה את כל אלו אפשר להתמסר לספר כזה בקלות, והעלילה הופכת מרתקת יותר. כמובן שאנשים אחרים ימצאו את אותה מידת עניין דווקא בספרים על חקר המתמטיקה או בפנטזיה אפלה (כן, יש דבר כזה). עוד ז׳אנר מוצלח להאזין לו הוא של ממוארים למשל הממואר של מישל אובמה שהיא מקריאה בקולה, מה שהופך אותי מיידית לאותנטי ומרתק יותר. בעברית אפשר למצוא באפליקציית אייקסט הישראלית שלל מקריאים מעולים, למשל נתן דטנר מקריא את טביה החולב או תומר שרון את סוס אחד נכנס לבר.

audio book
ספרים עם אוזניות

כמה המלצות מעולות במיוחד באודיו (לחצו על שם הספר כדי להגיע לתיאורו):

**אני מאזינה בעיקר באנגלית, מוזמנים ומוזמנות להוסיף בתגובות לפוסט המלצות לספרי שמע בעברית.

🎧ממוארים אישיים ומרתקים:

Wild/ Cheryl Strayed, Just Kids/ Patty Smith, Garlic and Sapphires/ Ruth Reichl

🎧רומנים היסטוריים:

A Gentleman in Moscow/ Amor Towles, The Great Believers/ Rebecca Makkai

🎧קלאסיקות:

 Persuasion/ Jane Austen, Wuthering Heights/ Emily Bronte

🎧ספרות יפה עם הקראה מצטיינת:

Beautiful Ruins/ Jess Walter, The Poisonwood Bible/ Barbara Kingsolver

הפורמט הדיגיטלי נפלא גם הוא, ואידיאלי לנשיאה קלה של עשרות אפשרויות. ניתן לקרוא בטלפון דרך אפליקציות כמו עברית ואינדיבוק, או במכשירים ייעודיים כמו הקינדל שאצלי הוא אביזר חובה בכל יציאה מהבית (כיום גם חלק מהספרים בעברית מותאמי קינדל, ואפשר לבדוק מה זמין באתרים האלו או באתרי ההוצאות).

נתקעתם בתור אצל הרופא? עומדים בדואר? מחכות לאסוף את הילדים מחוגים? (מתישהו) אתם בטיסה ארוכה ומשמימה במיוחד? הטלפון, או מכשיר הקריאה הדיגיטלי שלכן, תמיד איתכן וניתן להעמיס עליו מכל טוב. אפשר מראש לבחור בספר קצר או בסיפורים אם אתם מרגישים שקשה להתרכז, אבל מניסיוני הרתיעה הראשונית חולפת מהר ואם הספר סוחף ומרתק אתן כבר תשקעו לתוכו על המסך הזה או האחר. אגב, הקריאה במכשיר הקינדל זהה לחלוטין מבחינת המאמץ הפיזי לקריאה בספר רגיל בזכות הטכנולוגיה הספציפית שפותחה עבורו, והיא פחות מעייפת מקריאה בטלפון או בטאבלט.

open book with tea cup
kindle list

איך: כל הדרכים לדרבן את עצמי לקרוא

ומה אם אין לי מוטיבציה לקרוא? שום דבר לא מספיק מעניין ויש כל כך הרבה הסחות או מטלות שנדחפות לראש התור?

גם כאן יש כמה טכניקות שכדאי לאמץ כדי לגרות אותנו, בני האדם העצלנים מטבעם, ולהשיב לנו את חדוות הקריאה.

*חזרה לילדות: מה היו הספרים האהובים עליכן בילדותכן? כשאני בתקופה מבאסת במיוחד הקריאה החוזרת באהבות קודמות כמו האסופית או משפחתי וחיות אחרות תמיד תשמח אותי, תעורר גלי נוסטלגיה, והכי חשוב תזכיר לי למה אני אוהבת לקרוא.

*יומן קריאה: אם אפשר למדוד את הפעילות מייד נוצרת מוטיבציה פנימית. כאשר אנחנו מתעדים את רשימת הספרים שקראנו, או כותבים ביקורות על ספרים מוצלחים במיוחד, נוצר הרגל שמעודד אותנו להוסיף ולעדכן את הרישום. גרטשן רובין, שחוקרת את הקשר בין אושר והרגלים, כתבה על זה בהרחבה במסגרת פרויקט האושר שלה.

*מועדוני קריאה פיזיים או וירטואלים, כתבתי עליהם כבר בפוסט הקודם בהקשר של מציאת כותרים חדשים. אלו לא רק תורמים המלצות ורעיונות אלא גם מובילים ליותר קריאה כשממש מתחשק לנו להשתתף בדיון הסוער האחרון, לתרום המלצות לאחרים, או לנתח ביחד ספר מקסים אך מתסכל במיוחד.

*דדליין מהזן המהנה (כן, יש דבר כזה):

כיום ניתן למצוא המון אפשרויות לאתגרי קריאה שונים. מאלו המוכרים של אתר גודרידס, רשת חברתית לקוראים וקוראות, המרכז רשימות והמלצות קריאה (אפשר לכתוב בו גם בעברית), ומציע לכן להציב לעצמכן אתגר קריאה שנתי שבו תחליטו מראש על מספר הספרים המינימלי שתקראו באותה שנה, דרך מועדוני הקריאה השונים ועד לכאלו שאפשר להמציא לגמרי לבד ויכולים להתאים בדיוק עבורכן. למשל:

📚קריאה מחוץ לז׳אנר אתגרו את עצמכן:

אצלי היה מדובר במדע בדיוני ופנטזיה, אצלכן אולי האופציה היא דווקא ספרי מתח או מחזות?

📚לקרוא את כל היצירות של סופר מסוים:

למשל כל ספריה של מרגרט אטווד.

📚קריאה נושאית:

– רומנים שמתרחשים בזמן מלחמת העולם השנייה או ספרים שמתמקדים בגיבורים להטב"ים.

📚קריאה תקופתית:

ספרות אנגלית מהמאה ה19 או ספרות איטלקית משנות החמישים.

בסופו של דבר, ליצירת החשק לקרוא, ממש כמו באוכל וצילחות נאה, כדאי להקיף את עצמכם בספרים ובאפשרויות. לי יש מדף ספרים מומלצים שעדיין לא קראתי וכמובן גם רשימה מכובדת למדי של כותרים מעניינים שאספתי בקינדל או באפליקציות השמע. למעשה השילוב בין האופציות השונות הוא הגורם שמדרבן ומעשיר את חיי הקריאה שלי. ביום סטנדרטי אני עשויה להאזין לממואר החדש של ברק אובמה, לקרוא בהפסקת צהריים שלי (בספר הפיזי) רומן ישראלי חדש, ולפני השינה, לקרוא בקינדל ספר מתח קליל וזורם. 

אז קדימה, בדקו עם עצמכן, מה שיטת הקריאה המועדפת עליכן ומתי? מה אתגר הקריאה שתציבו לעצמכן? ספרו לי כאן בתגובות אשמח לשמוע אם קיבלתן השראה או שיש לכן רעיונות חדשים לחלוק איתי.

Share

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print

2 תגובות

  1. תמר

    הי , הגעתי להמלצות איך לקרוא ואז לבלוגולודת של שנה שעברה ואהבתי אבל האם יש חלק שני?

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן